Previous Page  5 / 27 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 27 Next Page
Page Background

ARNOLD HAUKELAND

ROMFART OG ABSTRAKSJON

Arnold Haukeland var med på å prege debattene på

1960-tallet, blant annet kretset diskusjonene rundt

modernismen og det non-figurative formspråket. I denne

sammenheng er Haukeland regnet som en av de første

skulptørene som tidlig våget å utforske abstraksjonen.

I begynnelsen av sin karriere arbeidet Haukeland i et

figurativt formspråk, men etter en reise til Hellas fikk han

en oppvåkning hvor han opplevde at den greske antikken

ikke reflekterte samtiden. Kontrasten ble enda større da

Haukeland besøkte Venezia biennalen på vei hjem fra

Hellas, han omtalte med begeistring den moderne

kunsten han så der. Haukeland formidlet sine inntrykk

som et sjokk – det var et «patetisk møte med fortiden».

«Jeg fikk en voldsom trang til å bruke romfartens og den

moderne tids enkle figurasjoner og symboler».

Tiden var preget av romfarten, i 1957 skjøt

Sovjetunionen romsonden Sputnik I ut i rommet. Sonden

var med sitt blankpolerte metalliske og sirkulære form

med fire radioantenner - en sensasjon. At Haukeland

henviste til romfartsalderen i forbindelse med at han

lagde «Air» er ikke overraskende. Romalderen preget

samtiden sterkt, også populær- og høykultur lot seg rive

med. I årene fremover skulle romestetikken prege musikk,

design, arkitektur og kunst - en ny tidsalder åpnet for nye

tendenser i billedkunsten.

«Air» bærer Haukelands visjon om romfart. Den folder

ut sine perforerte »vinger» i polert stål og strekker seg

mot alle himmelretninger. Formene får en til å tenke på

linjene til et futuristisk romskip blandet med overflaten

til en meteoritt. Kort tid etter at Haukeland kom hjem fra

Europareisen modellerte han «Air I» direkte i leire i løpet

av en dag. Dette stemmer godt overens med hans senere

uttalelser til Fædrelandsvennen i 1982: « «Air» på Blindern

ble laget på en formiddag…Jeg er ingen teoretiker, som

tegner og beregner. Jeg leker meg frem i rommet med

forskjellige former. Alle mine monumentalskulpturer er

blitt til i en eksplosiv tilstand hvor jeg leter og leter. Og så

plutselig er uttrykket der. Jeg har bare sansen for rom og

volum som noe medfødt, men har den trent opp, selv-

følgelig». Han sa også at: «Air» var den eneste skulptur

han hadde formgitt hvor han ikke kjente det «endelige

arkitektoniske rom». Det arkitektoniske rom skulle senere

bli en vesentlig faktor i mange av Haukelands monu-

mentale arbeider.

MONUMENTALSKULPTUR I BYROM

OG LANDSKAP EN TIDLIG URBANIST?

Haukeland var en reflektert og bestemt kunstner, han

gjorde bevisste valg og var svært opptatt av omgivelsene.

Arkitektur og landskap var noe som opptok Haukeland

helt siden studietiden på NTH (i dag NTNU). Det er

en kjent sak at han søkte seg over fra ingeniørlinjen til

arkitekturlinjen – han fikk avslag, noe som førte han over

til kunstfeltet. Hans interesse for omgivelser og arkitektur

kommer frem i prosessen rundt oppførelsen av monu-

mentalverket «Dynamikk» initiert av Selbskapet for Oslo

Byes Vel.

«Dynamikk» ble det første monumentalarbeidet hvor

Haukeland arbeidet grundig med det omkringliggende

området. «Strandpromenadens ‘Dynamikk’ er betinget av

miljøet, havnen, autostradaen, farten…» sa

Haukeland. Han var raskt ute med å finne ønsket plass-

ering på Strandpromenaden i Frognerkilen for skulpturen.

Han var svært presis, ca. 100 meter nordvest for land-

gangen til Kongen. For Haukeland var skulpturens relasjon

til Ola Sverres nybarokke bygg – Kongen og silhuetten av

kranene på Aker brygge vesentlige aspekter han forholdt

seg til. Haukeland gjennomførte prøveoppstilling av

skulpturen i forbindelse med at billedhuggerforeningen

sammen med Kulturutvalget i Oslo Kommune ønsket et

Nansenmonument der istedenfor, de fremmet til og med

et forslag om å flytte Haukelands verk til Sjølystmessen på

Skøyen. Dette ble til slutt nedstemt etter mange om-

kamper, en lang og slitsom prosess med mange disku-

sjoner mellom byråkrater, pressen og kunstmiljøet.

I komiteen ble det sagt om Haukelands forventninger:

«Billedhuggeren ønsker monumentet plassert slik som

vist…på vedlagte fotostatkopi… Forslaget medfører at

monumentet blir stående midt mellom to tregrupper i

det 4 meter brede grønne felt mellom gangpromenaden

og gangveien langs sjøkanten. Avstanden til nærmeste

tre blir ca. 50 m. Billedhuggeren fremhever at det er hen-

sikten at monumentet skal ses glimtvis, og den foreslåtte

plassering anser har gir den forønskede virkning også når

tregruppene har vokset opp».

«Mine intensjoner er å kunne gi Oslos lille, men vakre

riviera et symbol i form av en rumskulptur som en hyllest

til havet og de hvite seil. Når høstvinden kastes inn over

oss med havets ramsalt i seg, vil jeg ønske at skulp-

turen stod og sang som en konkylie om den sol og glede

strandpromenaden vil bety for oss. Når bilkaravanene

suser forbi håper jeg at skulpturens rumformer vil kaste

tilbake et glimt av lys og aktiv form.»