Previous Page  7 / 27 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 27 Next Page
Page Background

Dynamikk fremstår i dag slik Haukeland forespeilet det.

Høyreist og blankpolert reflekteres lyset glimtvis for

bilister, syklister, rulleski og spaserende og er blitt et signal-

verk for området langs E18.

ARKITEKTUR- OG STEDSUTVIKLING

Prosessen rundt «Dynamikk», »Fuglen» og senere

«Sjøfartsmonumentet» i Stavanger var med på å bevisst-

gjøre Haukelands eget forhold til arkitektur og stedsut-

vikling. De grundige undersøkelsene Haukeland la ned i

forarbeidet er imponerende, han besøkte byplankontoret

og studerte reguleringsplanene for kaianlegget i

Stavanger. Ut fra dette forfattet han tre fremtidsscenarier.

I disse alternativene gikk han gjennom fasadehøyder,

arealutnyttelse, signalbygg, trafikale forhold, fot-

gjengere og folkeliv. Disse faktorer ble lagt til grunn for

hans begrunnelse for best egnet plassering. Hans favoritt

var den uferdige kailinjen i Vågen som skulle romme den

nye Honnørbryggen. Komitéen for «Sjøfartsmonumentet»

vurderte og sa seg enig i Haukelands valg. Det skulle

allikevel ikke bli enkelt, spørsmålet rundt omplassering ble

behandlet gjentatte ganger i Bystyret, Havnestyret,

Formannskapet, Kommunens skulpturutvalg, Byplan-

kontorets arkitekter og Byplansjefen. Det var bunn-

forholdene, plassmangel, trafikkforhold og den omkring-

liggende arkitekturen som bekymret etatene. Haukeland

gikk igjennom en skjærsild av byråkratiske omkamper

og prosjektet stor i fare for å måtte flyttes. Fem år etter

at Haukeland fikk invitasjonen sto endelig skulpturen

på plass i Vågen. Til Dagbladet sa Haukeland følgende:

«miljøet og de arkitektoniske forhold i havneområdet har

gitt form til monumentet. Det må integreres i og bli en del

av miljøet… Utgangspunktet for selve figurkomplekset,

med sine bauger, seil og stråler, er den moderne sjøfart,

med reminisenser fra seilskutetidens tidsalder. I tidligere

tider kom, nordmenn inn på havna med sine oŒergaver,

sine fallossteiner. I dag styrer menneskene med fantasi

og dristighet sin tonnasje fra den samme havn, ut over

verdenshavene. Denne kombinasjon av drøm, fantasiflukt

og retning er figurasjonens hovedidé».

Det ville være å gå langt og kalle Haukeland en urbanist,

men med hans store engasjement for omgivelsene hans

skulpturer skulle plasseres i, er det fristende å hevde at

kunstneren garantert ville engasjert seg i disse spørsmål

hadde han virket i dag.

Takk til Svein Aamold og hans magistergradsavhandling:

Arnold Haukeland – Liv og verk, Bind 1, 2 og 3, Uio, 1992 uten

denne omfattende magistergradsavhandling hadde ikke denne tekst

kommet til.

Benedicte Sunde

Programsjef

Blomqvist Kunsthandel

Blomqvist Kunsthandel AS ønsker å takke familien

Haukeland for samarbeidet rundt utstillingen, en

særskilt takk rettes til Anna Katharina Haukeland som

har bidratt med kuratering av den nedre salen.