Previous Page  7 / 90 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 90 Next Page
Page Background

I løpet av de første ti årene av 2000-tallet pågikk et generasjonsskifte

i norsk kunst. Særlig i Oslo fant det sted en betydelig vekst i antallet

kunstnerdrevne visningssteder. Flere av kunstnerne vi presenterer i

denne auksjonen hadde tidlig i sine karrierer tilknytning til dette miljøet i

Oslo, etablert rundt – nå nedlagte – visningssteder som Galuzin Gallery,

Dortmund Bodega og Rekord. Nå, litt over ti år senere, begynner disse

kunstnerne å være etablert, med gallerirepresentasjon, museumsinnkjøp

og interesse fra norske og internasjonale samlere. På høstens første auk-

sjon er det flere kunstnere fra denne generasjonen enn på noen tidligere

auksjon hos Blomqvist. Fra kunstnere som Are Blytt, Ida Ekblad, Jan

Freuchen, Tarjei Bodin Larsen og Lars Morell presenterer vi verk som i stor

grad er representative for kunstnerskapene og som til sammen gir et godt

innblikk i mye av det som har foregått på den unge, norske kunstscenen de

siste ti årene.

Felles for mange av de kunstnerne som kom ut av kunstakademiene på

midten av 2000-tallets første tiår var et fokus på selvorganisering – både

av midlertidig og mer profesjonell karakter. Blant annet gjennom UKS-

Unge kunstneres samfunn har det unge norske kunstfeltet ivaretatt arven

fra 70-tallets kunstnerkampanje, der sentrale spørsmål har dreiet seg om

vederlag, visningsplasser og kunstnernes generelle kår.

Samtidig var kunsten også preget av en utpreget interesse for sosiale

spørsmål, slik at det i mange tilfeller kunne være vanskelig å skille mellom

hvor kunstverket sluttet og visningssituasjonen begynte. De potensielt

sterkeste kunstnerskapene som vil bli stående fra denne perioden var

imidlertid samtidig preget av den type formal bevissthet som kreves for at

arbeidene på sikt også skal kunne stå seg i kunstmarkedet. Det er noen av

disse kunstnerne vi har gleden av å presentere i denne katalogen. Her fin-

ner vi også kunstnere som fremdeles befinner seg på et rimeligere prisnivå,

og som derfor kan være tilgjengelig også for samlere i startfasen.

«Kjøp kunst fra din egen samtid» er det enkelte som trekker frem som

et godt prinsipp når man skal begynne å samle kunst. Selv om det kan

være gode grunner til å følge et slikt råd, er det selvfølgelig slik at vi hos

Blomqvist også ser verdien av å blande kunst fra ulike tidsperioder, og at

det på ingen måte er utenkelig eller uten verdi å henge kunstnere som for

eksempel Lars Hertervig og Fredrik Værslev sammen. Slike spørsmål er

dessuten høyaktuelle i den perioden vi nå er på vei inn i.

3. september stengte Museet for samtidskunst dørene på Bankplassen

for godt. Om tre år skal museet etter planen gjenåpne på Vestbanen.

I mellomtiden kommer kunstpublikummet i hovedstaden til å se sam-

tidskunst på Nasjonalgalleriet, side om side med den historiske kunsten

i denne museumsavdelingens faste visninger. Samtidig er det ikke til å

unngå at mange nok spør seg hvorvidt museet i denne perioden vil evne

å opprettholde et utstillingsprogram som både ivaretar publikums ønsker

og fagmiljøenes behov. I følge Kunstkritikks redaktør Jonas Ekeberg er

dette programmet allerede «i ferd med å kollapse» og en av de største

utfordringene for museets nye direktør Karin Hindsbo.

Hos Blomqvist vil man i alle tilfeller fremdeles kunne se både samtidskunst,

moderne og klassisk kunst, ofte i skjønn forening. Og i løpet av denne

høsten er vi glade for å kunne presentere noen virkelige høydepunkter fra

norsk kunsthistorie innen alle disse kategoriene. I forbindelse med denne

første auksjonen vil vi trekke frem sterke verk av kunstnere som Ida Ekblad,

Dag Erik Elgin og Gunnar S. Gundersen.

Velkommen til visning og auksjon!

UNG NORSK SAMTIDSKUNST

ANNA T. HAMMER

Daglig leder

Blomqvist Kunsthandel