I løpet av de første ti årene av 2000-tallet pågikk et generasjonsskifte
i norsk kunst. Særlig i Oslo fant det sted en betydelig vekst i antallet
kunstnerdrevne visningssteder. Flere av kunstnerne vi presenterer i
denne auksjonen hadde tidlig i sine karrierer tilknytning til dette miljøet i
Oslo, etablert rundt – nå nedlagte – visningssteder som Galuzin Gallery,
Dortmund Bodega og Rekord. Nå, litt over ti år senere, begynner disse
kunstnerne å være etablert, med gallerirepresentasjon, museumsinnkjøp
og interesse fra norske og internasjonale samlere. På høstens første auk-
sjon er det flere kunstnere fra denne generasjonen enn på noen tidligere
auksjon hos Blomqvist. Fra kunstnere som Are Blytt, Ida Ekblad, Jan
Freuchen, Tarjei Bodin Larsen og Lars Morell presenterer vi verk som i stor
grad er representative for kunstnerskapene og som til sammen gir et godt
innblikk i mye av det som har foregått på den unge, norske kunstscenen de
siste ti årene.
Felles for mange av de kunstnerne som kom ut av kunstakademiene på
midten av 2000-tallets første tiår var et fokus på selvorganisering – både
av midlertidig og mer profesjonell karakter. Blant annet gjennom UKS-
Unge kunstneres samfunn har det unge norske kunstfeltet ivaretatt arven
fra 70-tallets kunstnerkampanje, der sentrale spørsmål har dreiet seg om
vederlag, visningsplasser og kunstnernes generelle kår.
Samtidig var kunsten også preget av en utpreget interesse for sosiale
spørsmål, slik at det i mange tilfeller kunne være vanskelig å skille mellom
hvor kunstverket sluttet og visningssituasjonen begynte. De potensielt
sterkeste kunstnerskapene som vil bli stående fra denne perioden var
imidlertid samtidig preget av den type formal bevissthet som kreves for at
arbeidene på sikt også skal kunne stå seg i kunstmarkedet. Det er noen av
disse kunstnerne vi har gleden av å presentere i denne katalogen. Her fin-
ner vi også kunstnere som fremdeles befinner seg på et rimeligere prisnivå,
og som derfor kan være tilgjengelig også for samlere i startfasen.
«Kjøp kunst fra din egen samtid» er det enkelte som trekker frem som
et godt prinsipp når man skal begynne å samle kunst. Selv om det kan
være gode grunner til å følge et slikt råd, er det selvfølgelig slik at vi hos
Blomqvist også ser verdien av å blande kunst fra ulike tidsperioder, og at
det på ingen måte er utenkelig eller uten verdi å henge kunstnere som for
eksempel Lars Hertervig og Fredrik Værslev sammen. Slike spørsmål er
dessuten høyaktuelle i den perioden vi nå er på vei inn i.
3. september stengte Museet for samtidskunst dørene på Bankplassen
for godt. Om tre år skal museet etter planen gjenåpne på Vestbanen.
I mellomtiden kommer kunstpublikummet i hovedstaden til å se sam-
tidskunst på Nasjonalgalleriet, side om side med den historiske kunsten
i denne museumsavdelingens faste visninger. Samtidig er det ikke til å
unngå at mange nok spør seg hvorvidt museet i denne perioden vil evne
å opprettholde et utstillingsprogram som både ivaretar publikums ønsker
og fagmiljøenes behov. I følge Kunstkritikks redaktør Jonas Ekeberg er
dette programmet allerede «i ferd med å kollapse» og en av de største
utfordringene for museets nye direktør Karin Hindsbo.
Hos Blomqvist vil man i alle tilfeller fremdeles kunne se både samtidskunst,
moderne og klassisk kunst, ofte i skjønn forening. Og i løpet av denne
høsten er vi glade for å kunne presentere noen virkelige høydepunkter fra
norsk kunsthistorie innen alle disse kategoriene. I forbindelse med denne
første auksjonen vil vi trekke frem sterke verk av kunstnere som Ida Ekblad,
Dag Erik Elgin og Gunnar S. Gundersen.
Velkommen til visning og auksjon!
UNG NORSK SAMTIDSKUNST
ANNA T. HAMMER
Daglig leder
Blomqvist Kunsthandel