Previous Page  7 / 102 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 102 Next Page
Page Background

3

Salget av kunst via Internett økte globalt med 15%, til rundt 30 milliarder

kroner, i 2016. Det kommer frem i den fjerde årsrapporten om online

kunstsalg, som ble publisert av forsikringsselskapet Hiscox i midten av april.

I følge Financial Times utgjør dermed nettbasert kunstsalg nå 8,4% av det

totale salget av kunst. Estimater fra Hiscox indikerer at salget kan vokse

ytterligere slik at det potensielt kan ligge på totalt 80 milliarder kroner

innen fire år. Størstedelen av salget består av verk med en verdi lavere enn

45 000 kroner.

I rapporten kan man dessuten lese at det først og fremst er de allerede

etablerte auksjonshusene som bidrar til veksten av online kunstsalg. Dette

er ikke overraskende og indikerer at det kjøpende publikum fremdeles

ønsker seg den sikkerheten som ligger i å kjøpe kunst via faglig troverdige

aktører. Hiscox skriver for øvrig at direkte kontakt med kunsteksperter er

svært viktig for mange som vurderer å kjøpe kunst online. 73% av de spurte

sier at de ønsker å ha muligheten til å kunne snakke med en ekspert før de

tar en avgjørelse om å kjøpe noe.

Hos Blomqvist Kunsthandel er vi allerede godt i gang med å benytte oss

av ulike løsninger for salg av kunst via Internett. Den potensielt lang-

siktig viktigste av disse er uten tvil billeddelingstjenesten Instagram, hvor

Blomqvist allerede har flere tusen følgere. Da app’en ble lansert i 2010 ble

den raskt en favoritt både blant kunstnere og andre kunstinteresserte.

Muligheten til å dele bilder fra utstillinger, biennaler og ikke minst kunst-

messer gjorde at Instagram etablerte seg som en av de mest effektive

måtene å holde seg oppdatert på internasjonale tendenser.

Gradvis er også Instagram begynt å utvikle seg til å bli en salgskanal.

Allerede i 2014 rapporterte Artnet om hvordan gallerier solgte verk via

eksponering på Instagram i forkant av kunstmesser. I januar skrev The

Independent om salget av et verk av Jean-Michel Basquiat via Christies,

hvor tre budgivere meldte sin interesse etter først å ha sett maleriet på en

av kunstekspertenes personlige Instagram-konto.

I tillegg til å benytte sosiale medier til å synliggjøre verk som kommer

på auksjon, skal Blomqvist i løpet av våren dessuten være i mål med

prosjektet Avanti, en total rekonfigurering av både databaser og det

brukergrensesnittet vi arbeider innenfor til hverdags. Blant annet vil dette

innebære «live bidding», altså at det blir mulig å være med å by direkte

under auksjonene via Blomqvists nettside.

Inntil videre benytter vi ulike digitale og sosiale plattformer til å sikre best

mulige resultater for våre kunder- både på selger og kjøpersiden. I praksis

innebærer dette for eksempel målrettede innlegg i forbindelse med

spesifikke verk som kommer på auksjon hos Blomqvist, og som ved hjelp

av Instagrams løsninger kan treffe de rette målgruppene. Med dette

opplever vi ikke minst at vi når ut til et bredt nettverk av kjøpere, både

nasjonalt og internasjonalt.

På auksjonen 23. mai har vi gleden av å tilby en rekke verk av høy kvalitet.

For eksempel ønsker vi å trekke frem et maleri av Mathilde Smith (Kat. nr.

1), en av de mange kvinnelige kunstnerne som ikke alltid har fått den opp-

merksomheten de fortjente i sin levetid. Smith var blant annet den første

kvinne til å motta statens reisestipend for kunstnere, i 1852.

Visningen starter 11. mai.

Velkommen.

KUNSTMARKEDET POST-INTERNETT

ANNA T. HAMMER

Daglig leder

Blomqvist Kunsthandel