Previous Page  20 / 94 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 94 Next Page
Page Background

HÅKON GULLVÅG

Trondheim 1959

Uten tittel (møte), 1997

Olje på lerret, 150x100 cm

Signert nede til høyre: Gullvåg

Signert og datert bak på lerretet: Gullvåg 1997

PROVENIENS Galleri Dobloug, Oslo

Privat eie

LITTERATUR Gunnar Sørensen: «Håkon Gullvåg» Oslo

1999 side 39

Øivind Storm Bjerke: Håkon Gullvåg, Trondheim Kunstmu-

seum 2001, variant avbildet side 57

Gunnar Sørensen: Håkon Gullvåg, 2002, variant avbildet

side 77 og 78

«Det kunne altså virke tilfeldig at Gullvåg begynte å

arbeide figurativt, men egentlig må dette ha fremstått

for ham som et svært nærliggende alternativ. For enten

man ser Gullvågs maleri som rene billedfantasier eller

som formuleringer med utgangspunkt i litterære eller

psykologiske betonede temaer, er det figuren som setter

de billedmessige forløp i gang. Den synes å være de første

som materialiseres i hans bilder, i den betydning at figuren

utgjør en hovedforutsetning for billedrommet. Uten figurer

oppstår ikke rommet, og uten rommet er det få muligheter

til å utvikle scener og handlinger. Derfor er det figuren som

gjerne fanger betrakterens oppmerksomhet først i hans

bilder.» Sørensen side 39

80 000 - 100 000 / €8 300 - 10 400

13