GOTISKE DIALOGER EN UEKTE ARKITEKTSØNN
I Oslo rådhus troner en byste av byggets arkitekt Magnus
Poulsson på en sokkel av hvit marmor. Bysten ble laget av
Arnold Haukeland i 1954, mens forholdet mellom
arkitekten og skulptøren var svært nært. Haukelands
karriere som kunstner var nærmest symbiotisk med arkitek-
turen, og Poulsson var en nøkkelperson. Haukelands første
store enkeltverk var rytterstatuen Friheten ved Poulssons
rådhus i Sandvika, som stod ferdig året før.
1)
Året etter, i
1955, stod Haukelands hus i Bærum, Vallerkroken, ferdig –
tegnet av nettopp Poulsson. Haukeland fortsatte arbeidet
med Poulssons bygninger, også etter arkitektens død i
1958, og anekdotene sier at arkitekten sågar omtalte den
39 år yngre kunstneren som sin “uekte sønn”.
2)
Bakgrunnen for Haukelands tette forhold til arkitekturen
ligger i et skjebnesvangert møte med gotikken – stil-
perioden som fremfor noen dyrket samspillet mellom
arkitektur og kunst. Gjennom flere heldige omstendigheter
fikk Haukeland allerede som 26-åring anledning til å jobbe
med utsmykning av Nidarosdomens vestfront. Han
beskrev selv hvordan ”...arbeidet i domkirken var en fin
skole. Jeg kom rett fra akademiet og måtte lære meg
å tenke arkitektonisk. Studiet av gotikken har lært meg
meget. Man var nødt til å ta stilling til formproblemer som
man ikke hadde beskjeftiget seg med på akademiet. Der
holder man på med en nærsynt naturalisme, som man
vanskelig kan føre videre i den kunstart som jeg interes-
serer meg mest for, monumentalkunsten.”
MONUMENTALKUNST OG GENIUS LOCI
Den gotiske katedralen var på mange måter monu-
mentalkunstens arnested. I boka ”Meaning in Western
Architecture”, skriver arkitekturteoretikeren Christian
Norberg-Schulz om hvordan de gotiske kirkene skapte
en allegorisk fortelling om skaperverket – alle bygningens
enkeltdeler var en del av den samme helheten:
“architecture, sculpture and painting were unified … in one
of the greatest achievements in the history of mankind”.
3)
Christian Norberg-Schulz er også teoretikeren som har
beskrevet ideen om stedets ånd, eller genius loci – hvor-
dan hvert sted har en unik identitet, som innbefatter land-
skapstrekk, atmosfære og historie. Hans teori innebærer at
kunsten og arkitekturen både kan fange og uttrykke denne
stedsidentiteten. Tanken er beslektet med den gotiske
monumentalkunsten: arkitekturen og kunsten får begge en
slags allegorisk funksjon som uttrykker, eller gjenskaper, en
helhetlig fortelling om stedet.
Haukelands arbeider har en liknende ”gotisk” sensibilitet
for sted og arkitektur – og hans interesse for dialog med
stedet og arkitekturen kan spores fra hans første og mer
naturalistiske arbeider til de senere, abstrakte monumen-
talverkene.
STEDSTILPASNING I
FORSKJELLIGE FORMSPRÅK
I Haukelands første store monumentalverk, rytterstatuen
foran rådhuset i Sandvika (Friheten, 1953), spekulerer han
selv om hvordan bygningen formet hans ideer: “Ideen
[kom] dalende av seg selv. Kanskje var det et bilde av
rådhuset i Sandvika som inspirerte meg.” Poulssons rådhus,
som først ble tegnet i 1913, deretter på nytt i 1925, bærer
preg av å ha blitt til i en overgangsperiode. De klare vol-
umene har trekk av både den skandinaviske 20-talls
klassisismen og modernismen. Mens ornamentikken har
tydelige gotiske elementer, såvel som nasjonalromantiske
trekk.
I Haukelands ”svar” til bygningen, i form av rytterstatuen,
er det også en spenning mellom klassisistiske, modern-
istiske og nasjonalromantiske trekk. Han beskriver selv
i utkastet hvor detaljert han tenker om arkitekturen:
”Rådhusets vakre arkitektur innbyr til rytmisk og plastisk
samarbeide. Huset pointerer en sterk blokkvirkning som
akkompagneres av tårnet. Buevinduene i fasaden beskriver
en rytmisk bevegelse som utløses i flaten foran tårnet
(hestens løp). Dette er i komposisjonen nyttiggjort ved
den rytmiske vektfordeling i skulpturen. Denne rom- og
rytmegjentakelse gir komposisjonen tyngde og storhet i
forhold til huset”.
4)
Haukeland forteller også senere om det bevisste valget av
en dølahest fremfor en ”galopp-hingst. ”Ikke bare fordi det
passet hans eget temperament, men også Magnus
Poulssons, både i metaforisk betydning, som et mer
nasjonalromantisk element, og formalt (den tette og mer
voluminøse kroppen, som spilte opp mot rådhusets arki-
tektur”.
5)
I 1959 vendte Haukeland tilbake til rådhuset og
laget et nytt monumentalverk, fontenen Elementene. Her
ser vi også helt konkrete referanser til bygningens vindus-
ornamentikk tatt opp i skulpturen. I disse to eksemplene
klarer han å oppnå et tydelig steds- og arkitekturtilpasset
dialog – selv med to vidt forskjellige formspråk, det første
mer naturalistisk og det senere mer abstrakt.
TIDLIG INVOLVERING
I flere andre samarbeid skulle Haukeland bearbeide
arkitekturen. I arbeidet med Slemmestadgården i Vika,
ferdigstilt 1959, var det en tett dialog med en annen