Previous Page  15 / 27 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 27 Next Page
Page Background

viktig arkitekt, Jon Engh, som ble avgjørende. Jon Engh

hadde tidligere luftet sin bekymring for samspillet mellom

skulpturen og arkitekturen i Norge. “Hva skal man gjøre

når arkitekturen befinner seg i 1950-årene mens skulpturen

ennu henholder seg til uttrykksmidler og kunstneriske

problemstillinger fra renessansen og middelalderen?”,

spurte han retorisk samme år.

6)

For Engh var det tyde-

ligvis bare én kunstner som var i stand til å opprettholde

samtidighet, og det var Haukeland. De samarbeidet om

prosjektet tett, og Haukeland var involvert allerede under

prosjekteringen av bygget.

7)

Med relie…et ”Horisontal bevegelse” leverte Haukeland

sitt første rent nonfigurative verk – i plastbetong – og

han beskrev det i et utsagn som fremstår som en direkte

replikk til Enghs bekymringer: “De nye materialer, de nye

uttrykksformer og den nye arkitekturen gir oss en mulighet

for å nærme skulptur og arkitektur til hverandre igjen. Det

er det jeg gjerne vil gi uttrykk for,” sier han.

8)

John Engh

var en langt mer usentimental modernist enn det Poulsson

hadde vært, og ga andre premisser for Haukeland for å

tilpasse skulptur til arkitektur – denne gangen en langt mer

abstrakt modernisme i arkitekturen enn den i rådhuset i

Bærum. Og Haukelands verk tok opp byggets monotone

rytme, men ga det mer lekne bevegelser, han innførte

plastbetong som materiale, og han ga arkitekturen en

ekstra dimensjon gjennom spillet av lys og skygge.

I løpet av det neste tiåret jobbet Haukeland med et annet

verk som kanskje markerte det mest integrerte arbeidet

han gjorde med arkitekturen. I Storebrand-bygget i Vika,

tegnet av svenske Lund & Valentin arkitekter, fikk han

jobbe både med monumentalkunst i form av den eks-

pressive Fuglen (1962-1970) som danner et slags midt-

punkt og motstykke til den buete bygningskroppen på

utsiden. Men det kanskje mest interessant verket skjer på

innsiden, der Haukeland får utsmykke rekkverk i både trapp

og på mezzanin. Relie…ene, som strekker seg mellom

søylene på mezzaninen, har lekfulle, rytmiske mønstre og

former som utfyller, utfordrer og punkterer den halvpom-

pøse lobbyarkitekturen. På mange måter kan vi si at arki-

tekturen og skulpturen her går fullstendig opp i hverandre.

CODA HAUKELAND I

Hadde Arnold Haukeland virket som kunstner i 2016,

hadde han antakelig måttet utfordre en annen hegemonisk

idé om forholdet mellom kunst og arkitektur, slik han på

40-tallet gjorde monumentalkunsten til et opprør mot en

”nærsynt naturalisme”. I gotikken fant han en symbiotisk

dialog som gjorde helheten mer meningsfull enn de

enkelte delene i seg selv, der konteksten ga mening til

verket.

Den o…entlige kunsten har i dag et stort fokus, med

KORO (Kunst i O…entlige Rom) som en sterk pådriver.

KOROs tidligere informasjonsdirektør (nå rektor ved

KHIO), Jørn Mortensen, har beskrevet hvordan organi-

sasjonen, kanskje under påvirkning av Haukeland, var blitt

gjennomsyret av en idé om et helhetlig, genius loci i møtet

mellom kunst og arkitektur.

9)

Men de siste årene har man

i økende grad sett en dreining bort fra det stedsbaserte

samspillet mellom arkitekturen og kunsten. I stedet har vi

fått mer diskursive, performative og konseptuelle praksiser

som utfordrer arkitekturen på andre måter enn det for-

male. Idealet om en slags gotisk helhet, der kunst og

arkitektur kan sees på som deler av samme fortelling, er

erstattet av at kunsten isteden ønsker å legge til sin egen

fortelling, bakenfor eller ovenpå arkitekturen.

Dermed står vi i dag muligens overfor det man med

Haukelands begrep kan beskrives som en ny form for

”nærsynt naturalisme” – en kunst som insisterer på

viktigheten av sin egen representasjon av virkeligheten, sin

egen historie, uavhengig av sted og arkitektur. Haukelands

monumentalkunst står som et sterkt eksempel på at en

meningsfull dialog er mulig, at en tilpasning til kontekst er

mulig – uten at kunsten på noen måte blir underordnet.

Martin Braathen,

Redaktør, Arkitektnytt

1) Haukeland skal også ha søkt om å få avslutte sitt påbegynte

ingeniørstudium ved NTH i 1953 – men ved arkitektlinjen. Dette

skal ha blitt avslått fra skolens administrasjon. Se Svein Aamold,

Arnold Haukeland – Liv og verk, magisteravhandling UiO 1992,

Bind 1, s. 159.

2) Haukeland leverte arbeider til flere av Poulssons bygg, blant

annet relieŠer til konferansehotellet Lysebu. Se f.eks. Aamold, Bind

1. Vedlegg s. 18.

3) Christian Norberg-Schulz, Meaning in western architecture,

Studio Vista, London, 1974, s. 96Š.

4) Aamold, Bind 2. S .23

5) Aamold, Bind 2. S. 28

6) Erik Egeland intervjuer Engh i Morgenbladet september 1959,

sitert i Erik Dæhlin, Arnold Haukeland, J. M. Stenersen Forlag, Oslo

1980, s. 24.

7) Dæhlin, s. 40.

8) Dæhlin, s. 20.

9) Sitert fra artikkelen Migrerende stedsånd, på

kunstkritikk.no

,

07.04.2016.