5
JOHS . R I AN
Overhalla 1891 - Oslo 1981
Blå modell med cello
Olje på lerret, 86x66 cm
Signert nede til høyre: J Rian
LITTERATUR Inge Torheim: «Johannes
Rian», Norsk Kunstnerleksikon, Oslo 1986,
bind 3
Vibeke Hurum: «J Rian Tema med
variasjoner Johs. Rians Billedspråk 1950-
1981», upublisert magistergradsoppgave,
Oslo 1996
«I utgangspunktet var Rian, til tross for at det
i begynnelsen kom nølende til uttrykk, alltid
en modernistisk maler, idet han vektla rene
billedmessige virkemidler på bekostning av
det naturalistiske motivet. Først og fremst
gjaldt dette hans instinktive følelse for fargen,
noe Revold forstod ettersom han
oppmuntret ham til å male »bare rene
fargeflekker«. Etterhvert kom fornemmelsen
for komposisjon og linjespill til, også en
lærdom han hadde fått fra Revold, som på sin
side trakk veksler på sin utdannelse hos
Matisse.» Hurum side 55
«I de første årene etter 2. verdenskrig tok
Rian opp igjen
tråden fra sine utstillinger like etter
akademitiden. De rene landskaper forsvant
fra hans motivverden. I et stort antall
tegninger gjennomførte han et intensivert
akt- og figurstudium, som snart skulle lede
frem til en mer konsekvent arbeidsmetode
også innen maleriet. Modellen og dens
plassering i rommet ble gjengitt og utforsket,
blant annet ved små variasjoner i
kroppsholdning og sittestilling.» Torheim
side 322
150 000 - 200 000 / €15 600 - 21 000
2