Previous Page  18 / 90 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 90 Next Page
Page Background

¨

HANS FREDRIK GUDE

Christiania 1825 - Berlin 1903

«Chiemseefiskere som trekker garnet i land» 1871

Olje på lerret, 85x150 cm

Signert nede til venstre: HF Gude 1871

Haverkamp 509

PROVENIENS Dreyer, Bremen

Blomqvist auksjon 8. mars 1965, kat. nr 20, pris kr 23.170

Privat eie

LITTERATUR Frode E. Haverkamp: Hans Gude 1825-

1903, Oeuvre-katalog, upublisert magistergrads-

avhandling i kunsthistorie, Universitetet i Oslo, 1982, kat.

nr 509

Frode E. Haverkamp: «Hans Fredrik Gude», Norsk

Kunstnerleksikon, Oslo 1982, bind 1, side 810-818

Frode Haverkamp: Hans Gude, Oslo 1992

«I 1864 ble Gude kalt til professor i Karlsruhe. Atter var

det Schirmers professorat i landskapsmaleri han skulle

overta. Følgende av Preussens krig med Danmark hadde

skapt visse betenkeligheter hos Gude mot igjen å ta ar-

beid i Tyskland. Men betingelsene var så gode ved «Den

storhertuglige badiske kunstskole» at Gude aksepterte.

Årene i Baden mellom 1864 og 1880 ble vellykkede i flere

henseende. En rundelig gasje og romslig embetsbolig

gav anledning til et rikt sosialt liv. Hans gode forhold til

storhertugen ska»et ham lange feriepermisjoner som

mulig gjorde sommeropphold ved Chiemsee, Bodensee

og andre østerrikske sjøer, hvis ikke reiser til Hallingdal,

Sogn, Romsdal, Lista eller Christianiafjorden stod på pro-

grammet. Det var også i denne perioden Gudes malerier

nådde høyest i pris og ble innkjøpt av flere

o»entlige, fyrstelige og private samlinger rundt om. For-

uten gullmedalje ved flere verdensutstillinger fikk Gude

også honorære medlemskap ved berømte kunstakademi-

er.» Haverkamp 1992 side 7 og 8

Gude tilbragte i perioden 1864-1880 flere somre ved

Chiemsee i Tyskland hvor dette motivet høyst sannsynlig

er hentet fra. Han var veldig opptatt lysreflekser i vann,

og lagde ulike variasjoner over dette temaet. Lyskilden er

skjult. Menneskene på bildet omringer lyset fra hver sin

kant og skaper en ramme rundt både kilden og selve lyset,

som begge er sentralt plassert i komposisjonen.

Under sitt opphold som underviser i Düsseldorf gikk

Gude under navnet «Der Luftdoktor». Dette skyltes at

han hjalp kollegaer med fremstillingen av atmosfæren.

Hans balanse av lys og skygge i form av kraftig lysvirkning

satt mot mørke billedelementer som robåter og mennes-

ker, er gjort så virkelig og overbevisende at iscenesettelser

sjelden oppfattes. Gude var alltid av den oppfatning at de

ferdige arbeidene skulle være et resultat av erindringer og

ikke en direkte reproduksjon.

400 000 - 500 000 / €44 000 - 56 000

12