¨
HANS FREDRIK GUDE
Christiania 1825 - Berlin 1903
«Chiemseefiskere som trekker garnet i land» 1871
Olje på lerret, 85x150 cm
Signert nede til venstre: HF Gude 1871
Haverkamp 509
PROVENIENS Dreyer, Bremen
Blomqvist auksjon 8. mars 1965, kat. nr 20, pris kr 23.170
Privat eie
LITTERATUR Frode E. Haverkamp: Hans Gude 1825-
1903, Oeuvre-katalog, upublisert magistergrads-
avhandling i kunsthistorie, Universitetet i Oslo, 1982, kat.
nr 509
Frode E. Haverkamp: «Hans Fredrik Gude», Norsk
Kunstnerleksikon, Oslo 1982, bind 1, side 810-818
Frode Haverkamp: Hans Gude, Oslo 1992
«I 1864 ble Gude kalt til professor i Karlsruhe. Atter var
det Schirmers professorat i landskapsmaleri han skulle
overta. Følgende av Preussens krig med Danmark hadde
skapt visse betenkeligheter hos Gude mot igjen å ta ar-
beid i Tyskland. Men betingelsene var så gode ved «Den
storhertuglige badiske kunstskole» at Gude aksepterte.
Årene i Baden mellom 1864 og 1880 ble vellykkede i flere
henseende. En rundelig gasje og romslig embetsbolig
gav anledning til et rikt sosialt liv. Hans gode forhold til
storhertugen ska»et ham lange feriepermisjoner som
mulig gjorde sommeropphold ved Chiemsee, Bodensee
og andre østerrikske sjøer, hvis ikke reiser til Hallingdal,
Sogn, Romsdal, Lista eller Christianiafjorden stod på pro-
grammet. Det var også i denne perioden Gudes malerier
nådde høyest i pris og ble innkjøpt av flere
o»entlige, fyrstelige og private samlinger rundt om. For-
uten gullmedalje ved flere verdensutstillinger fikk Gude
også honorære medlemskap ved berømte kunstakademi-
er.» Haverkamp 1992 side 7 og 8
Gude tilbragte i perioden 1864-1880 flere somre ved
Chiemsee i Tyskland hvor dette motivet høyst sannsynlig
er hentet fra. Han var veldig opptatt lysreflekser i vann,
og lagde ulike variasjoner over dette temaet. Lyskilden er
skjult. Menneskene på bildet omringer lyset fra hver sin
kant og skaper en ramme rundt både kilden og selve lyset,
som begge er sentralt plassert i komposisjonen.
Under sitt opphold som underviser i Düsseldorf gikk
Gude under navnet «Der Luftdoktor». Dette skyltes at
han hjalp kollegaer med fremstillingen av atmosfæren.
Hans balanse av lys og skygge i form av kraftig lysvirkning
satt mot mørke billedelementer som robåter og mennes-
ker, er gjort så virkelig og overbevisende at iscenesettelser
sjelden oppfattes. Gude var alltid av den oppfatning at de
ferdige arbeidene skulle være et resultat av erindringer og
ikke en direkte reproduksjon.
400 000 - 500 000 / €44 000 - 56 000
12