Previous Page  7 / 90 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 90 Next Page
Page Background

Dette var lenge en frase som preget hvordan internasjonale samlere

planla forsommerens kunstreiser og innkjøp. Man ser i stor grad de samme

kunstnerne på Veneziabiennalen som man finner i de ulike gallerienes

båser på kunstmessen Art Basel, som inntil for et par år siden alltid fant

sted et par uker etter åpningen av den store utstillingen i Venezia. Dermed

kunne samlere utenfra Europe slippe unna med kun én reise for å få med

seg begge de viktigste hendelsene på kontinentet. Og enda viktigere;

man så store, ambisiøse kunstverk i Venezia som kunne friste til senere

innkjøp i Basel.

Selv om det ved de store periodiske utstillingene, som Veneziabiennalen

eller Documenta i Kassel, aldri er en prislapp å finne, så er det selvfølgelig

ikke slik at arbeidene som stilles ut ikke er til salgs. Ofte har kunstnernes

gallerister vært med å betale for kostbar produksjon, og salget av disse

institusjonelt profilerte kunstverkene kan ofte betraktes som uvanlig

høyeksponerte bakromsalg. Alternativt selger man lignende verk, eller

verk av samme kunstner, på messen i Basel noen uker senere. Den høye

tilstedeværelsen av samlere, kunstrådgivere og institusjonsledere ved

disse utstillingene gjør at også kunsthandlere, gallerister og representanter

for de store auksjonshusene alltid er til stede og arrangerer middager og

mottagelser til ære for kunstnerne som deltar.

Også innen det norske kunstfeltet finnes det lignende mekanismer. Ett

eksempel er selvsagt den nordiske paviljongen i Veneziabiennalen. I

år presenteres blant annet kunstneren Siri Anker Aurdal i den norske

paviljongen, med et verk av samme type som nylig ble vist under en stor

utstilling på Kunstnernes Hus. Ikke mye senere ble Anker Aurdal en del av

stallen til Galleri Riis, og samme uke som åpningen i Venezia annonserte

Nasjonalmuseet at de hadde gått til innkjøp av verket fra Kunstnernes

Hus.

Det var fra kunstnerens festspillutstilling i 2016 at Nasjonalmuseet,

«endelig» mente enkelte, kjøpte inn sine første verk av Fredrik Værslev.

Selv om kunstneren lenge hadde hatt et av de sterkeste markedene inter-

nasjonalt, og holdt rekorden for det dyreste verket solgt på auksjon av en

levende norsk kunstner noen sinne, måtte det denne typen institusjonell

anerkjennelse til før museet sørget for at Værslev nå også er permanent

inkludert i den o¡sielle norske kunsthistorien.

Det er derfor ikke tilfeldig at gallerier planlegger sine utstillinger, eller hva

som skal med på messer, i sammenheng med når deres kunstnere for

eksempel har en stor museumsutstilling. Det er derfor heller ikke tilfeldig

at vi ser at det leveres inn verk for salg når en kunstner har en profilert

utstilling som Festspillutstillingen, som altså er tilfelle med verket av

Jan Groth kat. nr 16 på denne auksjonen. Institusjonell anerkjennelse gir

økonomiske løft.

Til sesongens siste auksjon har vi igjen gleden av å presentere en rekke

spennende verk av noen av våre viktigste kunstnere. Ikke minst vil vi trekke

frem et usedvanlig sterkt maleri av Bjarne Melgaard, samt flere malerier av

Gunnar S. Gundersen, og to verk av Vanessa Baird, som nylig avduket en

ny utsmykning i Palmen bar på Grand Hotell.

Frem mot høstens første auksjon i oktober, kan vi i mellomtiden – utover

de allerede nevnte utstillingene i Venezia, Kassel og Bergen – særlig

anbefale «Skulpturprojekte Münster», en mindre kjent skulpturutstilling

som kun finner sted hvert tiende år og som de siste tretti årene har

inkludert noen av etterkrigstidens viktigste kunstnere med til tider helt

eksepsjonelle verk.

God kunst-fornøyelse!

Velkommen.

SEE IT IN VENICE, BUY IT IN BASEL

ANNA T. HAMMER

Daglig leder

Blomqvist Kunsthandel