Høstens Moderne, Klassisk & Munch har med en rekke høydepunkter og
som vanlig et sterkt fokus på Edvard Munch og andre mestere på papir.
Munchs grafikk er spesielt interessant i disse dager fordi grafiske teknikker,
og kunst i opplag, er blitt et høyaktuelt diskusjonstema i det norske kunst-
markedet de siste par årene. Dette er særlig med tanke på at det har vokst
frem et stort marked hvor kunst i til dels svært høye opplag selges til høye
priser – priser det senere ikke er realistisk å oppnå i annenhåndsmarkedet.
Munch la selv mye arbeid i sin grafiske produksjon – noe som gjør arbeidene
levende og aktuelle for ettertiden. Astrup og Munch levde på samme tid, og
var blant de første her til lands som tok i bruk tresnitt og utviklet teknikken.
Begge benyttet materialet og metoden på en utradisjonell og nyskapende
måte. De eksperimenterte med et formspråk med store fargeflater, rytmiske
linjer og få detaljer.
En annen kunstner vi velger å trekke frem er Anna-Eva Bergman, en av våre
mest sentrale etterkrigskunstnere, som ble vist med stor oppmerksomhet fra
publikum og media på Museet for samtidskunst i år, Det ble satt spesielt
fokus på grafikk med tittelen, Anna-Eva Bergman – Grafisk univers. Fra de
første litografiene i 1952 og frem til sin død i 1987 arbeidet Bergman med
ulike grafiske teknikker. Mye av den grafiske produksjonen består av tresnitt
og litografier, men hun arbeidet også med etsning, kobberstikk, koldnål og
akvatint. Dette er et arbeid som er tidkrevende og viser ettertiden hvilket
kvalitetsarbeid grafisk kunst kan være når den kommer fra kunstnerens egen
hånd.
Flotte eksempler på grafikk av Edvard Munch og Nikolai Astrup, samt et
eksepsjonelt maleri av Anna-Eva Bergman, er å finne i denne auksjonen.
Enkelte aktører i kunstmarkedet viser til at kunstnere somChagall, Munch,
Picasso ogWarhol etterlatte seg enorme mengder grafikk, og vi hører av
og til påstander om at «stor produksjon» er nødvendig for at en kunstner blir
stående som viktig for ettertiden. Det er imidlertid neppe mengden grafikk
som gjør disse til viktige kunstnere, men det faktum at kunstnerskapene som
helhet holdt høyt nivå. Stor produksjon er viktig for å holde liv i et marked
over tid, men kan ikke i seg selv ses som et argument for en kunstners
historiske betydning. I tillegg er ofte prisnivået på den nye, ofte digitale,
grafikken i utakt med det norske kunstmarkedet for øvrig, og ikke minst
finnes det en viss grunn til å stille spørsmål ved noen av de nye trykke-
teknikkenes kvalitet og holdbarhet.
Når de grafiske verk som i dag omsettes av kunstnere somMunch, Picasso,
Chagall ogWarhol fremdeles er attraktive i markedet, skyldes det at vi
har å gjøre med historisk viktige kunstnerskap som er etablert gjennom et
interessert publikum og marked, kunsthistorisk forskning, museums-
utstillinger og institusjonell anerkjennelse over perioder på flere årtier.
Blomqvist Kunsthandel har et kresent publikum som er opptatt av at
kunstfaglig ekspertise er en forutsetning for å vurdere et kunstverks
økonomiske verdi. Og ikke minst er det viktig at man skal kunne føle seg
trygg på at trykket holder seg i de femti til hundre år som skal til for å
etablere seg som en toneangivende kunster og bli husket når fremtidens
kunsthistorie skal skrives.
Vi ser frem til auksjonen tirsdag 15. november og håper at publikum
anerkjenner og setter pris på vårt utvalg av kunst i denne katalogen.
Vennlig hilsen
MESTERE PÅ PAPIR
ANNA T. HAMMER
Daglig leder
Blomqvist Kunsthandel