Previous Page  7 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 110 Next Page
Page Background

Høstens Moderne, Klassisk & Munch har med en rekke høydepunkter og

som vanlig et sterkt fokus på Edvard Munch og andre mestere på papir.

Munchs grafikk er spesielt interessant i disse dager fordi grafiske teknikker,

og kunst i opplag, er blitt et høyaktuelt diskusjonstema i det norske kunst-

markedet de siste par årene. Dette er særlig med tanke på at det har vokst

frem et stort marked hvor kunst i til dels svært høye opplag selges til høye

priser – priser det senere ikke er realistisk å oppnå i annenhåndsmarkedet.

Munch la selv mye arbeid i sin grafiske produksjon – noe som gjør arbeidene

levende og aktuelle for ettertiden. Astrup og Munch levde på samme tid, og

var blant de første her til lands som tok i bruk tresnitt og utviklet teknikken.

Begge benyttet materialet og metoden på en utradisjonell og nyskapende

måte. De eksperimenterte med et formspråk med store fargeflater, rytmiske

linjer og få detaljer.

En annen kunstner vi velger å trekke frem er Anna-Eva Bergman, en av våre

mest sentrale etterkrigskunstnere, som ble vist med stor oppmerksomhet fra

publikum og media på Museet for samtidskunst i år, Det ble satt spesielt

fokus på grafikk med tittelen, Anna-Eva Bergman – Grafisk univers. Fra de

første litografiene i 1952 og frem til sin død i 1987 arbeidet Bergman med

ulike grafiske teknikker. Mye av den grafiske produksjonen består av tresnitt

og litografier, men hun arbeidet også med etsning, kobberstikk, koldnål og

akvatint. Dette er et arbeid som er tidkrevende og viser ettertiden hvilket

kvalitetsarbeid grafisk kunst kan være når den kommer fra kunstnerens egen

hånd.

Flotte eksempler på grafikk av Edvard Munch og Nikolai Astrup, samt et

eksepsjonelt maleri av Anna-Eva Bergman, er å finne i denne auksjonen.

Enkelte aktører i kunstmarkedet viser til at kunstnere somChagall, Munch,

Picasso ogWarhol etterlatte seg enorme mengder grafikk, og vi hører av

og til påstander om at «stor produksjon» er nødvendig for at en kunstner blir

stående som viktig for ettertiden. Det er imidlertid neppe mengden grafikk

som gjør disse til viktige kunstnere, men det faktum at kunstnerskapene som

helhet holdt høyt nivå. Stor produksjon er viktig for å holde liv i et marked

over tid, men kan ikke i seg selv ses som et argument for en kunstners

historiske betydning. I tillegg er ofte prisnivået på den nye, ofte digitale,

grafikken i utakt med det norske kunstmarkedet for øvrig, og ikke minst

finnes det en viss grunn til å stille spørsmål ved noen av de nye trykke-

teknikkenes kvalitet og holdbarhet.

Når de grafiske verk som i dag omsettes av kunstnere somMunch, Picasso,

Chagall ogWarhol fremdeles er attraktive i markedet, skyldes det at vi

har å gjøre med historisk viktige kunstnerskap som er etablert gjennom et

interessert publikum og marked, kunsthistorisk forskning, museums-

utstillinger og institusjonell anerkjennelse over perioder på flere årtier.

Blomqvist Kunsthandel har et kresent publikum som er opptatt av at

kunstfaglig ekspertise er en forutsetning for å vurdere et kunstverks

økonomiske verdi. Og ikke minst er det viktig at man skal kunne føle seg

trygg på at trykket holder seg i de femti til hundre år som skal til for å

etablere seg som en toneangivende kunster og bli husket når fremtidens

kunsthistorie skal skrives.

Vi ser frem til auksjonen tirsdag 15. november og håper at publikum

anerkjenner og setter pris på vårt utvalg av kunst i denne katalogen.

Vennlig hilsen

MESTERE PÅ PAPIR

ANNA T. HAMMER

Daglig leder

Blomqvist Kunsthandel