Previous Page  73 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 73 / 84 Next Page
Page Background

gjorde meg glad at han hadde verdsatt den.

Innimellom tuslet jeg også rundt og tittet på hva

han hadde prydet leiligheten med, bl.a. en stor

Moliere-plakat. Av og til stilte jeg ham konkrete

spørsmål, og han tenkte lenge over det. Det kun-

ne gå et kvarter eller en halv time... så kom svaret

– kortfattet og presist som alltid - akkurat som

i gamle dager. Jeg tok noen bilder og funderte

videre over ting jeg lurte på. I dag tror jeg denne

stille tiden vi delte da var den viktigste tiden vi

hadde sammen. Mange ting rundt

Christer ble klarere, både hans ettertenksomhet,

hans sensitivitet, hans respekt og omsorg... og

ikke minst hans evne til å betrakte og hans empa-

ti. Hva Christer hadde jobbet med, slik jeg forsto

ham etter hvert, var ham selv. Han hadde funnet

frem til disse rådene han ga, men uten forklaring.

Det var vår oppgave å finne våre svar, tørre å

utsette oss selv for vår indre sannhet – det han

kalte «personlig sannhet», som jeg skrevet om

i Aftenposten. Senere på kvelden fikk Christer

besøk av mange flere fotografer som kom til

Stockholm for å delta eller besøke Planket-ut-

stillingen. Mens vi sitter rundt et bord spurte jeg

Christer om jeg kunne få noen bilder av ham,

ettersom han fikk jo mange bilder av meg da jeg

studerte på Fotoskolan. De beholdt jo bildene

man leverte hver uke. Christer tok en bunke av

sine klassiske fotografier og ba meg plukke ut de

jeg likte. Det ble et vanskelig valg så jeg plukket

ut de jeg syntes best om og håpet at Christer

kunne velge et eller to han ville gi meg. Christer

bladde ganske raskt gjennom dem og sa «Du har

gjort et mycket bra valg. Du får dom här.» Jeg

fikk nesten sjokk og følte at jeg hadde tigget til

meg noe jeg ikke fortjente. Men Christer ville at

jeg skulle ha dem. Det viste seg å være 40 vinta-

ge kopier, cirka 30x40 cm, og nå i ettertid tror jeg

han faktisk mente at jeg fortjente dem.

‹ŒŽ‘.’“.”Ž PLANKET I STOCKHOLM

To dager etter mitt besøk hos Christer

Strömholm åpnet den svenske fotografen Bruno

Ehrs en alternativ fotoutstilling på et plankegjer-

de på Söder. Det var den svenskamerikanske

fotografen Neil Goldstein som fikk idéen i 1982,

etter modell av den årlige kunstutstillingen på

Washington Square i New York. Sammen med

noen venner hadde Goldstein og Ehrs invitert 130

fotografer som fikk en meter hver av plankegjer-

det. Utstillingen ble en stor suksess og ble besøkt

av omtrent 8000 nysgjerrige. Utstillingen i 1983

ble arrangert av en ny arbeidsgruppe, og Ehrs

hadde igjen det administrative ansvaret. Det var

invitert 190 fotografer og bildene skulle henge fire

timer den første dagen (lørdag). Bildene ble tatt

ned over natten og hengt tilbake fire nye timer på

søndag. Under avslutningen på søndag ble noen

bilder loddet ut. Under utstillingen hadde flere

satt opp små «boder» hvor man fikk tilbud på

fotolitteratur, plakater eller ka¬e. Det ble et slags

marked hvor mange fotografer tra¬ kollegaer

de ikke hadde tru¬et tidligere - stemningen var

høy. Det ble også produsert en egen katalog til

Planket-utstillingen hvor hver fotograf fikk med

ett bilde. Katalogen ble solgt til inntekt for selve

utstillingen. Christer deltok naturligvis. Han var

også blant de som hadde gitt bilder til lotteriet.

Midt i kaoset, blant fotografer og andre besø-

kende satt han på en stol, med begge hendene

hvilende på stokken sin. Jeg hilste og takket for

sist, og spurte hva han syntes om utstilling. Han

svarte med et bredt smil «Jag tycker presis som

du ... fast tvert om.»

En stund senere ringte Christer til meg i Oslo.

Han fortalte at Haakan (Elofsson), Anders

(Petersen) og han selv hadde startet noe de kalte

for «verksamheten... så när myndigheterna ringer

och frågar om det finnes en verksamhet där, så

seier vi bara Javisst!» Deretter fortsatte han med

følgende beskjed: «Robert, du ska veta at vi hol-

der et öga med dig ... hej då!» Det var naturligvis

en spøk. Haakan sa han ikke var informert om

dette, og mener selvfølgelig at Christer diktet

opp dette i øyeblikket. Han sa at det var en typisk

spøk, et spontant innfall av Christer... en måte for-

telle at han tenkte på meg. Haakan mener dess-

uten at Christer holder øye med ham fremdeles,

for både han og Anders Petersen var med og bar

kisten til Christer da han ble begravet, og begge

fikk en liten Kodak filmboks med gul skrukork –

Bruno Ehrs med egne bilder på planket bak seg

Christers bilde loddes ut

Neil Goldstein sitter foran sine bilder Christers bilde på Planket

Christer sitter med Joakim til venstre