Previous Page  74 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 74 / 84 Next Page
Page Background

som inneholder litt av Christers aske. Haakan,

som på 1980-tallet arbeidet tett med Christer

og kopierte bilder for ham, har plassert den lille

«urnen» på en egen liten hylle i hjemmet sitt.

 MODERNA MUSEET I STOCKHOLM:

 SEKUNDER AV MITT LIV

Da Moderna Museet i Stockholm skulle åpne

den største utstillingen av Christer Strömholm

(som kanskje var den tredje i Private bilder-seri-

en?), valgte Christer å kalle den «9 sekunder av

mitt liv». Jeg ble fortalt at han la sammen alle

eksponeringstidene, og de skulle altså utgjøre

omtrent 9 sekunder. Slik jeg forsto det brukte han

tallet 9 som et symbol, det største sišeret og den

høyeste poengsummen han ga oss på bildevis-

ningene på Fotoskolan. I denne utstillingen viste

han frem flere av de tidligste bildene, også fra før

Fotoform, som kunstnerportrettene fra Paris, og

de abstrakte bildene. De siste årene hadde han

arbeidet med spor etter mennesker som også

endte opp i enklere former i grafiske uttrykk.

 BERGEN,

INSTITUTT FOR FOTOGRAFI

Da jeg ble tilsatt som professor i fotografi ved

Kunsthøgskolen i Bergen inviterte jeg naturligvis

Christer Strömholm. Han skulle forelese for

studenter mine, samtidig som jeg stilte ut et

utvalg av hans klassiske bilder fra samlingen min.

Bergen kunstforening var nok ikke fortrolig med å

håndtere fotografiske verk, men Svein

Christiansen, som var intendant satte bildene i

ramme, og de ble stilt ut i et lite rom ved skran-

ken. Christer selv syntes dette ble bra, og Svein

spurte ham hvilke priser han hadde. Christer

sa at han ikke satte priser selv, men at dette var

overlatt til gallerier utfra markedet. De prisene

han oppga overrasket Svein storlig, men han gikk

ikke nærmere inn på temaet. Etter at utstillingen

var tatt ned fikk jeg bildene i retur, ikke i den sikre

boksen de hadde ligget i, men bare pakket inn

i gråpapir – utenpå var det skrevet med bred

tusjpenn: FOTOS.

I Bergen fikk Christer også hilse på studentene

som viste hva de arbeidet med. Samtidig hadde

vi besøk av Tom Sandberg, og han fikk god til å

snakke med Christer. For min del var det veldig

hyggelig å få besøk av min tidligere lærer (den

eneste jeg har hatt), og jeg merket meg at nå var

jeg blitt like gammel som Christer var da jeg

begynte hos ham på Fotoskolen i Stockholm.

Dette ble den siste gangen vi traš hverandre,

men da jeg ble spurt av kolleger i Stockholm

om jeg ville bidra med en anbefaling for å hedre

Christer Strömholm med tittelen professor i

fotografi, så var det kanskje det minste jeg kunne

bidra med. Og i 1993 fikk han ærestittelen

«Professor i fotografi», som han nok hadde

fortjent siden 60-tallet. Fire år senere ble han

ytterligere hedret gjennom Hasselbladprisen i

1997, bare fem år før han døde i 2002.

¨©ª ETTERTANKER

Jeg syntes jeg kjente Christer Strömholm veldig

godt, dog kanskje ikke så mye gjennom disku-

sjoner eller meningsbrytning. Jeg tror jeg kjente

ham bedre fra innsiden... fra alt jeg fikk av ham

gjennom bildene, og ganske mye gjennom hva

han ikke sa. Utenpå kunne han kanskje virke tøš,

sta og bestemt. Men når det kom til stykket var

han lyttende og ydmyk i forhold til situasjonen.

Han var stillferdig og empatisk, en utrolig god

betrakter og et generøst menneske. Gjennom

bildene sine åpnet han for menneskets indre og

ofte mørke sider. Selv om han forholdt seg til

personlige opplevelser, han formidlet sine temaer

slik at andre kunne kjenne seg igjen utfra seg selv.

Uten å ligne hverken Edvard Munch eller Francis

Bacon, var også hans ambisjonen å være nådeløs

i beskrivelsen av mennesket i hans egen tid, og

av menneskets eksistensielle situasjon. Men han

valgte oftest motsatsen til det opplagte og dra-

matiske. I sitt prosjekt om døden, lette han etter

det tause skriket - hvor angsten har opphørt.

Som når vi klipper silhuetter, oppdager vi snart

at det vi har klippet bort fremdeles inneholder

det vi ville skape. Det var utfra denne forståelsen

jeg forsto ham da han svarte meg: «Presis som

du - fast tvert om»... og han visste at jeg forsto.

Hvilken vei man går for å forstå blir uvesentlig.

Det aner meg at Christer Strömholm aldri

forsøkte å finne de entydige og endelige svarene.

Men det finnes alltid en nødvendig motsats som

kan bekrefte. I sitt foredrag han holdt på Konst-

fack i Stockholm i 1983, forsøkte han å forklare

kunststudentene om sin arbeidsform:

Åpningstalen av Olle Granath

Haakan, Christer og Lars Hall prater sammen